تاثیر آلودگی هوا بر مشکلات و بیماری های پوستی چقدر است؟

بر اساس برآوردها، بسیاری از کلان شهرهای ایران، در طول سال روزهای آلوده زیادی را تجربه می‌کنند. آلودگی هوا یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماری تنفسی و بیماری‌های قلبی عروقی است و بر آمار مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری‌ها، تاثیر زیادی دارد. علاوه بر این، بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات پوستی، با قرارگیری در معرض آلودگی هوا اتفاق می‌افتند؛ اما مشکلات پوستی ناشی از آلودگی هوا چیست و چگونه می‌توان از آن‌ها پیشگیری کرد؟

آلودگی هوا چگونه به پوست آسیب می‌زند؟

اغلب ذراتی که ما آن‌ها را به عنوان آلاینده‌های هوا می‌شناسیم، آنقدر کوچک هستند که می‌توانند وارد منافذ پوستی شوند. آلاینده‌های خارج شده از اگزوز خودروها همچون هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای (PAHs) چربی دوست هستند و از فضای پر از چربی بین سلول‌های پوستی عبور می‌کنند.

پوست ما به طور طبیعی یک سد محافظتی در برابر عوامل خارجی دارد که آلودگی هوا این سد محافظتی را از بین می‌برد. از سوی دیگر، آلاینده‌های هوا، تولید کلاژن در پوست را مختل می‌کنند که نتیجه آن، پیری زودرس پوست و ایجاد چین و چروک‌های پوستی است. در مجموع می‌توان گفت که آلودگی هوا شرایط طبیعی و سالم پوست را بر هم می‌زند و موجب بروز مشکلات پوستی می‌شود.

مشکلات پوستی ناشی از آلودگی هوا

در یک کلام باید بگوییم که تاثیر آلودگی هوا بر مشکلات و بیماری‌های پوستی، بیش از آن چیزی است که شما تصور می‌کنید. پیری پوست یک روند طبیعی است که با افزایش سن و کاهش تولید کلاژن اتفاق می‌افتد؛ اما آلاینده‌های پوستی سرعت این روند را افزایش می‌دهند و موجب پیری زودرس پوست می‌شوند. از عوارض پوستی اولیه آلودگی هوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کدر شدن پوست
  • ایجاد لکه‌های پوستی
  • بزرگ شدن منافذ پوستی
  • جوش و آکنه
  • ایجاد چین و چروک و پیری پوست
  • خشک شدن پوست
  • قرمزی و التهاب پوست

علاوه بر موارد گفته شده، آلودگی هوا احتمال ابتلا به بیماری‌های پوستی خطرناک‌تر را نیز افزایش می‌دهد. این بیماری‌ها سلامت پوست شما را تهدید می‌کنند و عوارضی جدی‌تری را به دنبال دارند. از جمله بیماری‌های پوستی ناشی از آلودگی هوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درماتیت آتوپیک / اگزما
  • کهیر
  • سرطان پوست
  • پسوریازیس

روش‌های محافظت از پوست در برابر آلودگی هوا

اما چگونه می‌توان از پوست در برابر آلودگی هوا مراقبت کرد؟ راهکارهای مختلفی برای مقابله با اثرات پوستی آلودگی هوا وجود دارد که هدف اصلی این راهکارها، پاکسازی پوست و تقویت آن در برابر آلاینده‌ها است. از جمله روش‌های محافظت از پوست در برابر آلودگی هوا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. پاکسازی پوست قبل از خواب

ابتدا با یک آرایش پاک کن مناسب، آرایش خود را پاک کنید، سپس پوست را با شوینده مناسب بشویید تا آلودگی‌ها از سطح پوست حذف شوند. شستشوی پوست باید دو بار در روز، یعنی صبح و شب انجام شود و شستشو پوست بیش از دو بار، تاثیر منفی خواهد داشت.

۲. استفاده از تونر

آلودگی هوا، پوست را اسیدی می‌کند و استفاده از تونر، بهترین راه برای متعادل کردن pH سطح پوست است. شما تنها یک بار در روز مجاز به مصرف تونر هستید؛ پس شب‌ها پس از مرحله شستشو، از تونر مناسب استفاده کنید.

۳. رژیم غذایی سالم

غذاهای حاوی ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان را مصرف کنید تا سطح رادیکال‌های آزاد پوست کاهش یابد و پوست شاداب‌تر و سالم‌تر شود. به خاطر داشته باشید که تجمع رادیکال‌های آزاد، عامل مشکلات و بیماری‌های پوستی است.

۴. استفاده از مرطوب‌کننده و آبرسان

مرطوب‌کننده‌های پوستی، از یک سو رطوبت پوست را تامین می‌کنند و از سوی دیگر با ایجاد یک لایه محافظ، مانع از نفوذ آلاینده‌ها می‌شوند. در انتخاب مرطوب‌کننده و آبرسان، به نوع پوست خود (پوست چرب، خشک، مختلط یا حساس) توجه کنید.

۵. استفاده از کرم ضد آفتاب

کرم ضد آفتاب از پوست شما در برابر اشعه‌های فرا بنفش خورشید و تاثیر آلاینده‌های محیطی محافظت می‌کنند و نباید مصرف آن را فراموش کرد. در ضمن، کرم ضد آفتاب را باید هر ۲ تا ۴ ساعت یک بار تمدید کنید.

۶. نوشیدن آب

سلول‌های پوستی بیش از دیگر سلول‌های بدن در برابر کم آبی حساس هستند. کمبود آب بدن، توان سلول‌های پوست برای مقابله با آلودگی‌ها را کاهش می‌دهد. برای تامین آب موردنیاز بدن، در طول روز باید ۸ لیوان آب بخورید.

۷. ترک سیگار

اثر سیگار کشیدن در سلول‌های پوستی، دقیقا مشابه تاثیر آلودگی هوا است. پس برای مقابله با مشکلات و بیماری‌های پوستی، ابتدا باید سیگار کشیدن را ترک کنید تا بافت‌های پوستی از اثر مخرب سیگار در امان بمانند.

تهیه محصولات پوستی برای حفاظت از پوست در برابر آلودگی‌ها

آلودگی هوا سلامت و شادابی پوست را تهدید می‌کند و خطر جدی برای کسانی است که در شهرها و مناطق آلوده ساکن هستند. متاسفانه بسیاری از کلان شهرها و حتی شهرهای کوچک‌تر ایران نیز با معضل آلودگی هوا دست به گریبان شده‌اند. همان‌طور که گفته شد، برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات و بیماری‌های پوستی ناشی از آلودگی هوا، باید از محصولات پوستی مختلف استفاده کنید.

فروشگاه دیجی کالا انواع پاک‌کننده‌ها و محصولات مراقبتی پوست را از بهترین برندها عرضه می‌کند. شما می‌توانید فرایند خرید محصولات مراقبتی پوست از دیجی کالا را تنها با چند کلیک و پس از چند دقیقه انجام دهید. پاکسازی و مراقبت از پوست می‌تواند اثرات ناشی از آلودگی هوا را تا حدود بسیار موثری کاهش دهد.


تاثیر آلودگی هوا بر مشکلات و بیماری های پوستی چقدر است؟

بیشتر بخوانید